Företagshemsidan kan bli en avlastning

Många företag, särskilt mindre företag, har skaffat sig en hemsida utan att ha en särskilt klar plan för vad de ville använd den till. Många gånger uppfattas den som en belastning, eftersom den tar tid att uppdatera och lägga in ny information på.

Rätt använd kan dock en hemsida vara en avlastning. Ett sådant exempel kan vara att lägga till en kalenderfunktion. Av tradition har de flesta frisörer bokning via telefon eller personligt besök. Det vore så mycket enklare om man på hemsidan har en kalenderfunktion, där kunden går in och bokar en tid när som helst på dygnet. Kunden kryssar i vad hon eller han vill ha gjort, klippning, permanent eller färgning, och systemet reserverar en lämplig tid för det. Kunden anger namn och mobilnummer, och det är lätt att få systemet att skicka ut ett SMS dagen före bokningen: ”Glöm inte din bokning hos frisören imorgon kl…”. Den kund som inser att tiden inte passar längre kan lätt gå in och ändra tid, och den gamla tiden blir tillgänglig för andra. Det är tyvärr ganska vanligt att kunder missar sin tid, med det här systemet försvinner det nästan helt.

Eftersom kunden går till företagets hemsida för bokning kan man på ett effektivt sätt informera om nya tjänster eller produkter, och också berätta om någon är nyanställd, någon som har slutat eller är ledig.